Vko 35/22: Jatkuvuus/vähittäiskauppa
Kaivelin blogiarkistoa Phoebuksen jatkuvuuden kannalta ja löysin siihen vastauksen vuodelta 2013. Olisiko syytä saada tähän päivitys siltä osin, että: kuinka monta vuotta aiot mahdollisesti jatkaa, vaikuttaako uusi omistaja Phoebukseen jotenkin ja onko mahdollisesti sinulle tulossa seuraaja, jonka valinnassa olet itse mukana?
Kysymys on aiheellinen ja hyvä ja olen vastannut siihen jo 11 kertaa viimeisen 16 vuoden aikana, viimeksi viikon 46/2020 blogissa (löydät linkit aiempiin vastauksiini joko sen kautta tai käyttämällä blogin haussa sanaa ”jatkuvuus”), eikä minulla ole siihen juuri lisättävää. Ennustaminen on vaikeaa ja erityisesti tulevaisuuden ennustaminen, sanoi jo Mark Twain toistasataa vuotta sitten.
Tuo ei ollut näsäviisauttani vaan lyhyt vastaus on, että en yksinkertaisesti tiedä. Kun joskus tiedän, kerron kyllä etukäteen blogissa.
– – –
Varmuudella tiedän lähinnä sen, että olen 57-vuotias ja vanhenen joka vuosi aika tasan vuodella. Lakisääteiseen eläkeikääni on siis noin kymmenen vuotta mutta pidän hieman epätodennäköisenä, että jatkaisin ainakaan nykymallilla päivittäisessä työelämässä aivan niin kauan. Toisaalta eri työnteon mallejahan on niin monia kuin haluaa keksiä.
Tiedän myös varmuudella että, jos jäisin eläkkeelle niin hoitaisin omaa salkkuani aika samalla tavoin kuin nyt (ehkä vähän pienemmällä hajautuksella kun ei ole sääntelyä). Nyt teen aivan saman ja saan siitä vähän palkkaakin. Toki työpaikalla on muitakin velvoitteita.
Uusi omistajamme LähiTapiola ei ole vaikuttanut mitenkään Phoebukseen, vaan hoidan rahastoa tänään ihan yhtä itsenäisesti kuin ennenkin.
Kerroin 15 vuotta sitten viikon 05/2007 blogissa, että kaikki hyvä loppuu aikanaan ja että mikään painajainen ei kestä ikuisesti ja että jompikumpi noista sanonnoista pätee aikanaan myös Phoebukseen riippuen siitä, mitä mieltä on rahaston menestyksestä.
Kerroin silloin myös, että tulisin todennäköisesti 10-15 vuoden jälkeen etsimään jonkun nuoren kyvyn seuraajakseni. Niin ei ole käynyt, koska työni on hauskaa eikä rahasto ole kasvanut niin suureksi, että se olisi taloudellisesti järkevää. Olen myös tänään enemmän sitä mieltä, että järkevin ratkaisu kun jään pois ehkä voisi olla sulattaa Phoebus Global Top 25 Brands –rahastoomme, joka sijoittaa sekin erittäin laadukkaisiin yhtiöihin samalla hajautuksella kuin Phoebus, mutta on hieman halvempi.
Se ei toki tule olemaan minun päätökseni. Siitä olen kuitenkin aivan varma, että yhtiömme pitää osuudenomistajista silloinkin parasta mahdollista huolta, kuten olemme 25 vuoden ajan yrittäneet tehdä. Mutta asia ei siis vielä ole ajankohtainen.
Olisiko sinulla jotain mielipidettä erilaisista verkkokaupoista, Suomessa esimerkiksi Verkkokauppa.com ja maailmalla muun muassa eBay ja Amazon. Itse ostan uudet tietokoneeni ja kirjani näistä verkkokaupoista ja niin tekee varmasti moni muukin. Mutta onko näillä mitään pysyviä kilpailuetuja? Mitä mieltä olet?
En tarkemmin tunne noita yhtiöitä mutta lohdutukseksi voin tarjota joitakin lyhyitä ajatuksiani vähittäiskaupasta yleensä ja Phoebuksen vähittäiskaupan yhtiöistä.
Vähittäiskauppa on eräs maailman eniten kilpailluista toimialoista, joten erottuminen kilpailijoista on todella vaikeaa. Silti jotkut harvat ovat siinä onnistuneet. Ammoisista ajoista hyvät vähittäiskaupat ovat erottuneet ensisijaisesti parhaalla sijainnilla ja parhaalla asiakaspalvelulla, sekä hyvällä valikoimalla ja sen esillepanolla ja selkeällä konseptilla. Ennen pandemiaa puhtaat verkkokaupat erottuivat helpolla saavuttavuudella (siis ”sijainnilla” verkossa) ja jotkut halvoilla hinnoilla.
Pandemian aikana useimmat meistä olemme oppineet käyttämään verkkokauppoja (jopa minä tekniikkatumpelona!) ja perinteisten vähittäiskauppojen on ollut pakko luoda verkkopalveluja, jos niitä ei ennestään ollut. Joten sijainnin merkitys kilpailuetujen luomisessa on selvästi vähentynyt. Hinta ei yleensä luo pysyviä kilpailuetuja eikä varsinkaan nyt netissä, jossa kaikkia tarjoajia voi vertailla reaaliaikaisesti. Esillepanoa ei netissä ole helppoa tehdä. Joten jäljelle jäävät valikoima, konsepti ja ennen kaikkea asiakaspalvelu.
Näkisin yleisesti ottaen, että puhtaat verkkokaupat ovat pandemian aikana menettäneet osan aiemmasta kilpailukyvystään, kun niiden kilpailijoiden on ollut pakko terästäytyä verkkokaupassa. Enää verkkokauppa ei ole erikoista, vaan arkipäivää.
Phoebus omistaa kolme vähittäiskauppaa, joista kaksi on menestynyt loistavasti ja yksi ei. Costcolla on hyvin selkeä konsepti – kuten muissakin vähittäistukuissa jäsenyydestä pitää maksaa vuosimaksu ja yhtiön tuotekatteet ovat siksi kilpailijoita pienempiä (tavarat siis halvempia). Lisäksi Costcon konseptiin kuuluu asiakkaiden yllättäminen erilaisilla ”aarrejahdeilla” (kuten halpa elektroniikka tai halvat sormukset) sekä yleensä paikkakunnan selvästi halvin polttoaine. Costcon verkkokauppa on kehittynyt, mutta ruokatavaroissa sitä ei luonnollisista syistä juuri käytetä, ihmiset haluavat varmistaa tavaroiden tuoreuden. Eikä polttoaineita tietenkään osteta verkossa.
Tractor Supply on myös kehittänyt verkkokauppaansa, mutta sen kilpailuetu on enimmäkseen valikoimassa. Kananrehujen ja piikkilankojen myynnissä ei ehkä ole erityisen kovaa kilpailua, ja samalla voi hakea koiranruokaa ja grillin tai ruohonleikkurin (tai tilata netissä). Maaseudulla tosin muutaman kilometrin piikkilangan postitus taitaa olla aika paljon kalliimpaa kuin se, että hakee sen itse pickupin lavalle, joten sijainnilla on edelleen yhtiölle suuri hyöty. Ja konsepti/valikoima on selkeä.
Sen sijaan H&M ei ole oikein onnistunut viime aikoina. Kuten olen ennenkin kertonut luulen, että se johtuu enimmäkseen siitä, että se yrittää kehittää liian monta eri konseptia samaan aikaan, olematta ”oma itsensä” jännien halpavaatteiden myyjänä”, kuten menestysaikoinaan. Kustannuskuri on siksi vähän löystynyt. Mutta voin olla väärässä. Aika näyttää.
Muista kaupoistamme sekä O’Reilly että Fastenal palvelevat enimmäkseen ammattimaisia asiakkaita ja se on eri maailma, jossa kumpikin on onnistunut hyvin.
En pidä todennäköisenä, että ostaisin enemmän vähittäiskauppoja Phoebukseen. Millään toimialalla kilpailuedut eivät kokemukseni mukaan häviä niin nopeasti, jos tekee pienenkään virheen liiketoiminnan johtamisessa. Koska kilpailu on niin kovaa.
Vastaan seuraavan kerran kysymyksiinne perjantaina 16. syyskuuta.
PhoebusBlogista
Hyvät Phoebuksen osuudenomistajat,
Vastaan näillä sivuilla sijoittajilta saamiini kysymyksiin (yleensä) perjantaisin. Yritän ryhmitellä kysymykset niin, että Phoebuksen kannalta mielestäni olennaisimpiin vastaan ensin. Näin keskustelun seuraaminen on toivottavasti helpompaa.
Muistakaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hoidan teidän rahojanne, joten teillä on oikeus kysyä kaikesta, joka mieltänne askarruttaa. Toivon, että te myös käytätte tätä oikeuttanne. Arapaho-intiaanien sanoin: “If we wonder often, the gift of knowledge will come.”
Kysyä voitte sähköpostitse. En vastaa anonyymeihin kysymyksiin. Sen sijaan kysyjät säilyvät vastauksissani kaikki anonyymeinä. Siksi otan näihin viesteihin mukaan myös joitakin sellaisia kysymyksiä, joita kysyjä ei välttämättä ole tarkoittanut tähän blogiin.
Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia.
Tässä blogissa esittämäni ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Ensinnäkin siksi, että oikea neuvo riippuu jokaisen sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Toiseksi, en tässä syvenny käsittelemiini aiheisiin läheskään sillä tarkkuudella kuin varsinaisessa neuvonnassa pitää tehdä.
Asiakaskohtaiseen neuvontaan Seligson & Co:lla on varainhoidon palveluita, jotka ovat maksullisia ja edellyttävät erillistä sopimusta. Lisätietoja ja yhteyshenkilöt tästä.
Ystävällisin terveisin,
Anders Oldenburg, CFA
salkunhoitaja