Vko 04/25: Tunnusluvut/Costco
Salkunhoitajalta: Phoebuksen tarkemmat tunnusluvut
Phoebuksen tarkemmat tunnusluvut vuosilta 2001-2024 löytyvät nyt nettisivuillamme. Toisin kuin aiemmin, jaoin ne kahdelle sivulle (2001-2013 ja 2014-2024), jotta pdf-tiedosto olisi helpommin luettavissa. Kuten ennenkin, linkki tiedostoon löytyy Phoebuksen tavallisten tunnuslukujen taulukon alla.
Mitään kovin erikoista tarkemmistakaan tunnusluvuista ei näy. Merkinnät olivat rahaston historian toiseksi suurimmat ja kun LähiTapiola ei itse tehnyt merkintöjä, ”oikeiden” asiakkaiden merkinnät olivat historian suurimmat. Samoin nettomerkinnät.
Lunastukset laskivat kolmasosaan, mutta se johtui LähiTapiolan omien rahojen lunastuksesta viime vuonna, joka edusti 75% koko vuoden 2023 lunastuksista. ”Oikeiden asiakkaiden” lunastukset kasvoivat puolella ja edustivat nyt 3,7% rahaston keskimääräisestä arvosta, kun luku edellisvuonna oli 2,9%.
Ero syntyi valitettavasti lähinnä sellaisten asiakkaiden lunastuksista, jotka olivat omistaneet Phoebusta alla vuoden ja siten maksoivat rahastolle – siis meille muille – prosentin lunastuspalkkion. Ne edustivat nyt peräti 21% kaikista lunastuksista, edellisvuonna vain 11% (pois lukien LT:n oma lunastus). Rahaston saamat lunastuspalkkiot kasvoivat siten peräti kolminkertaisiksi.
On sinänsä hyvä, jos asiakas huomaa, että Phoebus ei hänelle sopinut ja korjaa virheensä. Mutta maltilla se olisi paljon halvempaa tehdä, kun on yli vuoden omistanut rahastoa. Minulle se, että omistajiemme joukossa on käynyt tällaisia ”treidereitä” on epäonnistuminen. En silti koe tehneeni mitään eri lailla kuin ennen, joten ehkä se on johtunut markkinatilanteesta tai jostain, mihin en voi vaikuttaa? En tiedä.
Tuotto-osuuksille maksoimme 20% edellisvuotta enemmän ja niiden määrä kasvoi 13%. En tiedä miksi? Jatkuvan tuoton saaminen voi olla kivaa, mutta verotuksellisesti lähes kaikkien (paitsi verottomien yhteisöjen) on fiksumpaa myydä osa omistuksestaan vuosittain, kuin nostaa se tuottona, joka on kokonaan verotettavaa tuloa. Myynnistä verotetaan vain myyntivoitto. Tuotto-osuuksia on toki vain 2% rahastosta.
Kaupankäynnin osalta pitää ehkä huomata, että volyymi kasvoi 16% mutta palkkiot 50%. Emme maksa välittäjille aiempaa enemmän, mutta eräiden maiden perimät kaupankäynnin verot vaikuttavat tähän. Erityisesti Ranskan. Kun ostamme Air Liquidea, maksamme 0,30% transaaktioveron välityspalkkion lisäksi, joka selittää eron. Useimmat muut maat kuin Ranska sen sijaan tykkäävät siitä, että sijoitamme niihin.
Kaikki kulut Phoebuksen sijoittajille olivat viime vuonna samat 0,96%, kuin palkkiorakenteen muuttamisesta vuonna 2021. Ranskasta huolimatta.
Phoebuksen salkun kiertonopeus säilyi negatiivisena, kuten aiemminkin, pois lukien vuonna 2021 Tikkurilan myynnin takia ja 2015 Ekokemin myynnin takia. Se tarkoittaa, että teen salkulle lähes aina vähemmän muutoksia, kuin rahaston omistajat osuuksilleen. Siksi meillä on kassa ja se säästää meiltä aika paljon turhia kuluja.
Meitä Phoebuksen omistajia oli vuodenvaiheessa 6 780 kpl, siis 576 kpl edellisvuotta enemmän. Kiitän luottamuksesta.
Kirjoitit Costcossa viimeksi katsauksessa 1/23. Silloin P/E-luku oli 33,2, etkä pitänyt sitä erityisen korkeana. Mutta entä nyt, kun kerroin on yli 50? Se tuntuu säädyttömältä päivittäistavarakaupalle, vaikka hyvä yhtiö Costco onkin. Onko joku arvostustaso, jolla Costco joutuu leikkuriin? Vai teetkö myyntejä vain kun paino nousee liian suureksi? Miten näet, onko Costcolla tilaa kasvaa vielä ulkomaiden ulkopuolella? Nythän Costco on jo laajentunut Ruotsiinkin, tosin kai vain yhdellä kaupalla.
Olet minusta ihan oikeassa, että Costcon arvostus on hieman korkea.
Siksi en ole 14 vuoteen ostanut sitä lisää, vaan meillä on tänään 12.500 osaketta, kun niitä oli vuoden 2007 lopussa meillä 14.000 kpl. Samaan aikaan rahasto on liikkeellelaskettujen osuuksien lukumäärällä laskien kasvanut 100%. Olen siis neljässätoista vuodessa ”myynyt” 55% omistuksestamme. En tosin myymällä, vaan jättämällä sijoittamatta, kun rahasto on kasvanut. Itse asiassa enemmänkin, koska en ole myöskään sijoittanut Costcolta saamiamme osinkoja takaisin yhtiöön.
Siinä ajassa rahaston arvo on kasvanut 7,4 -kertaiseksi, mutta loput on vain arvonnousua. Costcon paino oli silloin 3,6% ja on nyt 8,1%, sekin seurausta vain arvonnoususta.
Kuten laskit, P/E-luku on korkea. Laskettuna edellisen 12kk:n tulokselle peräti 55x. Toki yhtiöllä on 6 miljardin nettokassa, mutta suhteessa 400 miljardin markkina-arvoon se ei asiaan juuri vaikuta (paitsi tietenkin, jos vertaa yhtiöihin, joilla on paljon nettovelkaa, jolloin niiden velkakin pitää huomioida).
Yleisesti ottaen Trumpin voitto selittää osan USA:n arvostuksen noususta. Hänhän on luvannut laskea liittovaltion yritysveron edelleen 15%:iin, kun hän edellisellä kaudellaan laski sen 35%:sta 21%:iin. Se nostaa yön yli kaikkien yhtiöiden tulosta 8%, aivan kuten se viimeksi nosti tuloksia ja pörssiä noin 22% veronalennuksen linjassa.
Costcossa pitää huomata, että jäsenmaksuja nostetaan yleensä vain kolmen vuoden välein. Ne nostettiin syyskuun 2024 alussa, eli kuluvalle tilikaudelle noin 8% (60 USD -> 65 USD) ja kun yhtiön konsepti on, että jäsenmaksut jäävät voitoiksi ja muuten myydään omakustannushintaan, niin tulos tietenkin kehittyy portaittain jäsenmaksujen korotusten mukaan, eikä lineaarisesti. Tuloskasvu 2025 tullee heijastamaan tätä (siis luokkaa 15% tuloskasvua eikä 7% kuten muina vuosina). Plus ehkä Trumpin 8% verovaikutus. Näin ajatellen P/E on ehkä oikeasti noin 45x paikkeilla, mutta sekin on korkea.
Taloustilannekin on Costcolle kaltaiselle ”halpakaupalle” edullinen, kun kuluttajat pelkäävät inflaatiota. Vuoden 2024 lopussa (eli Costcon ensimmäisellä neljänneksellä) vertailukelpoinen myynti (ilman bensan hinnan muutoksia ja valuuttoja) kasvoi yli 7%. Samasta syystä näemme TV:ssä K- ja S-ryhmän mainoksia ”halpuuttamisesta” entistä enemmän, kun ne yrittävät ainakin kuluttajien mielikuvissa kuroa Lidlin etumatkaa vähän kiinni. Costco ei kuitenkaan ole halpa siksi, että laatu olisi huono, vaan sen suurten hankintavolyymien ansiosta. Yhtiön intohimo on säästää asiakkailleen rahaa.
Kysymykseesi kansainvälistymisestä ja kasvun jatkosta, kiitorataa kyllä riittää. Costcolla on 891 kauppaa, joista 762 on Pohjois-Amerikassa, 91 on Aasiassa/Australiassa ja 38 Euroopassa (joista yksi Islannissa, joka on menestynyt erinomaisesti ja yksi Ruotsissa, joka on ymmärtääkseni menestynyt heikommin). Mutta Costco ei laajene yltiöpäisesti, vaan ensin testaa ja sitten jatkaa siellä, missä konsepti toimii.
Emme omista Costcoa siksi, että se olisi halpa, vaan koska se on hyvä. Vuosi sitten nimitetty toimitusjohtaja Ron Vachris aloitti Costcolla 1983 trukkikuskina ja on siitä lähtien ollut yhtiön palveluksessa. Toivottavasti Suomessakin on trukkikuskeja, jotka unelmoivat tulevansa yhtiönsä toimitusjohtajiksi 2060-luvulla ja yhtiökin tähtää siihen? Se on minusta suurimpia eroja loistavien yhtiöiden ja tusinafirmojen välillä.
Aion siksi jatkaa ihan samalla linjalla. Jos osake tuntuu vähän kalliilta, en osta lisää, vaan ehkä ”myyn” jättämällä sijoittamatta osingot ja rahaston kasvun siihen. Toki riskit myös huomoiden. Nykyinen 8,1% paino saattaa kasvaessaan vaatia pientä juustohöyläämistä. Mutta miksi luopuisimme fantastisesta yhtiöstä?
Sama ”myyntistrategia” on myös piensijoittajille yleensä aika fiksu. Jos tietää olevansa jatkossa nettosäästäjä, mutta haluaa silti ottaa arvostuksiin kantaa, on verotuksellisesti parempi vain jättää säästämättä ”liian kalleihin” yhtiöihinsä, kuin myydä ne pois.
Vastaan seuraavan kerran kysymyksiinne perjantaina 7. helmikuuta.
PhoebusBlogista
Hyvät Phoebuksen osuudenomistajat,
Vastaan näillä sivuilla sijoittajilta saamiini kysymyksiin (yleensä) perjantaisin. Yritän ryhmitellä kysymykset niin, että Phoebuksen kannalta mielestäni olennaisimpiin vastaan ensin. Näin keskustelun seuraaminen on toivottavasti helpompaa.
Muistakaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hoidan teidän rahojanne, joten teillä on oikeus kysyä kaikesta, joka mieltänne askarruttaa. Toivon, että te myös käytätte tätä oikeuttanne. Arapaho-intiaanien sanoin: “If we wonder often, the gift of knowledge will come.”
Kysyä voitte sähköpostitse. En vastaa anonyymeihin kysymyksiin. Sen sijaan kysyjät säilyvät vastauksissani kaikki anonyymeinä. Siksi otan näihin viesteihin mukaan myös joitakin sellaisia kysymyksiä, joita kysyjä ei välttämättä ole tarkoittanut tähän blogiin.
Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia.
Tässä blogissa esittämäni ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Ensinnäkin siksi, että oikea neuvo riippuu jokaisen sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Toiseksi, en tässä syvenny käsittelemiini aiheisiin läheskään sillä tarkkuudella kuin varsinaisessa neuvonnassa pitää tehdä.
Asiakaskohtaiseen neuvontaan Seligson & Co:lla on varainhoidon palveluita, jotka ovat maksullisia ja edellyttävät erillistä sopimusta. Lisätietoja ja yhteyshenkilöt tästä.
Ystävällisin terveisin,
Anders Oldenburg, CFA
salkunhoitaja