Vko 14/06: Tulikivi/Vacon/övriga/kielet
- Mikä on kommenttisi Tulikiven Kermansavi Oy -kaupasta?
Yleisesti ottaen arvostan orgaanista kasvua huomattavasti enemmän kuin yritysostoja. Yrityskaupassa myyjä tuntee määritelmällisesti kaupan kohteen paremmin kuin ostaja. Myyjä haluaa myös kompensaation tulevaisuuden kasvuodotuksista, jota ei joudu maksamaan kun kasvaa omin investoinnein. Lisäksi ostettavan yhtiön kulttuurin muokkaaminen ostajan yrityskulttuurin kaltaiseksi kestää usein vuosia.
Nämä lienevät pääsyyt siihen, että yrityskaupoista selvä enemmistö epäonnistuu. Joskus syyksi on myös epäilty, että huonot yhtiöt tekevät enemmän kauppoja, koska suurta julkisuutta saava kauppa on itsekeskeiselle yritysjohtajalle parempi egotrippi kuin investointipäätös olemassa olevaan tehtaaseen, jota kukaan ei huomaa.
Tulikivi on kuitenkin hieno yhtiö, eikä sen loistava toimitusjohtaja Juha Sivonen harrasta egotrippejä. Kermansaven kohdalla myyjä on ehkä ollut motivoitunut muustakin kuin rahasta, koska kyseessä on yrittäjä joka alkaa valmistella eläköitymistä. Lähtökohdat ovat siis paremmat kuin useissa muissa kaupoissa.
Teollinen logiikka vaikuttaa olevan kohdallaan. Siinä missä Tulikivi hallitsee Suomessa 60% vuolukiviuunien markkinoista, Kermansavella on noin puolet kaakeliuunien markkinoista. Kummankin yhtiön toimintatapa on samankaltainen – molemmat pyrkivät ylivoimaiseen laatuun ja asiakaspalveluun, sekä markkinoiden parhaan brändin rakentamiseen. Asennuksen hoitavat ulkopuoliset yrittäjät (”uunimestarit”).
Kahden hyvin hoidetun markkinajohtajan liitolla voi siis olla edellytyksiä tapahtua ilman suuria kulttuuriyhteentörmäyksiä.
Hinta oli silti kova, noin 10x liiketulos (ennen veroja). Jos Tulikivi saavuttaa lyhyen tähtäimen (2007) synergiatavoitteensa, hinta on hieman kohtuullisempi 7,5x. On kuitenkin syytä huomata, ettei sekään tarkoita kuin 13% tuottoa sijoitetulle pääomalle. Tulikiven oma toiminta tuottaa operatiiviselle pääomalle kaksinkertaisesti.
Pidemmän tähtäimen synergiat siis ratkaisevat, osoittautuuko kauppa järkeväksi vai ei. Sellaisia on nähdäkseni lähinnä jakelussa: Kermansaven erikoismyymäläverkoston hyödyntäminen Tulikiven kotimaan myynnissä ja vastaavasti Tulikiven ulkomaisen verkoston hyödyntäminen kaakeliuunien viennissä. Kumpikin on vuosien projekti.
Aika näyttää. Pidän kuitenkin huomattavasti enemmän tästä kaupasta kuin entisen johdon tekemistä rakennuskivifirmojen ostoista. Kermansavi on vahva kuluttajabrändi, aivan kuten Tulikivi, ja se on selvä markkinajohtaja kaakeliuuneissa. Siitä on hyvä ponnistaa.
- Hur är läget med Vacon? Kursen har stigit kraftigt sedan årsskiftet. Finns det rejäl substans bakom kursens nuvarande värde? Är allt gott och väl med företaget?
Visst har Vacon stigit mycket sedan årsskiftet, 43% inklusive dividender, men detsamma gäller många betydligt sämre bolag. Den finska marknaden har ju stigit över 20%.
Och visst är Vacons värdering ganska ansträngd – P/E-talet på förra årets resultat har ju redan stigit till 31x från årsskiftets mer vettiga 22x. Men vilken aktie är nu inte dyr idag? Vi lever i en mycket spekulativ omgivning.
Jag kan inte påverka marknaden, så jag bryr mig inte så värst mycket om dess svängningar. Jag kandäremot påverka kvaliteten på vår portfölj. Vacon är ett fint litet bolag med en duktig ledning, så jag tycker aktien passar Phoebus mycket väl.
- Jag tycker att din spalt är som helhet bra. Men du kunde då och då (när du har tid) svara på frågor om företagen, som inte är med i Phoebus. Detta kunde (enligt min mening) göra spalten ”livligare”. Jag skulle själv vilja höra dina åsikter om till exempel H&M, Hemtex, Atria och HK Ruokatalo.
Vad gäller övriga bolag blir svaret i 99% av fallen ”vet ej”, så jag ser inte riktigt var mervärdet skulle ligga (det finns ca 20.000 noterade bolag i världen, av vilka jag har någon halvvettig uppfattning om kanske 200).
H&M är ett fantastiskt bolag, som jag på senare tid allt mer har intresserat mig för. Aktiemarknaden har varit lite besviken, vilket ofta öppnar möjligheter, men i det här fallet tycker jag aktien trots detta känns lite dyr (men vilken aktie gör nu inte det?).
Hemtex är en av de övriga 19.800: ”Vet ej”.
Atria och HK är baslivsmedel, där varumärket har begränsad betydelse. En inre filé är en inre filé oberoende av vem som har skurit kossan i delar. Lite för mycket bulkvara för min smak. De kostnadeseffektivaste överlever, och det är svårt att vara globalt konkurrenskraftig på en så liten marknad som Finland. Speciellt då man inte riktigt vet om man skall vara andelslag eller börsbolag, effektiv eller innovativ, fågel eller fisk.
- Salkunhoitajalta: kielikysymyksiä
Olen tähän saakka vastannut Blogissa ja sitä ennen Chatissa vain suomeksi. Aion pääosin tehdä sen myös jatkossa. Mutta, jos kysytte ruotsiksi, minä vastaan ruotsiksi. Det går bra att fråga också på finska.
.