Phoebus  keyboard_arrow_down

Vko 21/14: Yhtiöesittelyt/H&M

Phoebus   |     22.5.2014   

1. Voisitte miettiä, onko kerran tekemäsi yhtiöesittelylistan päivittäminen mielekästä.

Mainio – ja aiheellinen – ehdotus!

Osavuosikatsauksissamme esittelemäni yhtiöt löytyvät nyt tältä sivulta, kuten myös suorat linkit kyseisiin katsauksiin. Tulemme päivittämään listaa ”reaaliajassa”, eli neljä kertaa vuodessa kunkin katsauksen jälkeen. Linkki listasivulle löytyy Phoebuksen esittelysivun tekstin ensimmäisessä lauseessa.

2. Tuleehan taloudesta hyviäkin uutisia, H&M:n myynti kasvoi huhtikuussa 17%. Oletko ollut H&M:n kehitykseen tyytyväinen?

H&M:n kuukausittaiset myyntiluvut vaihtelevat melko paljon, kuten myyntitiedotteesta näet. Erityisen paljon vaihtelua on keväisin, kun säät ja pääsiäisen ajoittuminen vaikuttavat myyntiin.

Vuositasolla myynti on kehittynyt tasaisemmin, nousten viimeisen kolmen vuoden aikana paikallisissa valuutoissa 8%, 11% ja 9%. On kuitenkin syytä huomata, että H&M on lisännyt myymälöidensä määrää samoilla jaksoilla 12%, 12% ja 13%, joten vertailukelpoinen myynti (same-store sales) on joka vuosi hieman laskenut. Tämä negatiivinen trendi näyttää nyt ehkä taittuneen. Kuluvan tilikauden ensimmäisen viiden kuukauden aikana myynti on kasvanut paikallisissa valuutoissa 13%, kuten myös myymälöiden määrä.

Vähittäiskaupassa on hyvin tärkeää seurata nimenomaan vertailukelpoista myyntiä. Kuka tahansa voi avata uusia myymälöitä, mutta vain hyvä kauppa pystyy houkuttelemaan lisää asiakkaita olemassa oleviin kauppoihinsa vuosi toisensa jälkeen.

Lisäksi H&M:n tarkastelussa on syytä huomioida valuuttakurssien vaikutus. H&M raportoi kruunuissa ja sen yleisin vertailukohde Inditex (Zara) raportoi euroissa. Vuosina 2010-2013 euro heikkeni kruunuun nähden -10%, -5%, -4% ja -1%, joka pitää huomioida, jos haluaa vertailla H&M:ää Inditexiin tai, jos haluaa ymmärtää H&M:n kruunumääräisiä lukuja. Mutta kaikki eivät muista sitä tehdä, yllättävä kyllä. Kruunu on vaihteeksi tänä vuonna heikentynyt euroon nähden, joka tulee saamaan H&M:n kehityksen Inditexiin nähden ja H&M:n kruunumääräiset luvut näyttämään vaihteeksi paremmilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat (paikallisvaluutoissa).

Esittelin H&M:n viimeksi katsauksessa 3/2012 eikä mielipiteeni ole muuttunut.

– – –

Palatakseni varsinaiseen kysymykseesi, H&M:n myyntiluvut antavat tosiaankin paljon mielenkiintoista tietoa talouskehityksestä!

Kuukausiluvut eivät sitä anna, mutta osavuosikatsauksissaan H&M kertoo maakohtaiset myyntilukunsa ja maakohtaiset kauppojen lukumäärät. Kun oikaisee myynnin muutoksen (paikallisvaluutoissa) kauppojen lukumäärän muutoksella, saa jonkinlaisen karkean mittarin vertailukelpoisen myynnin kehityksestä ko. maassa.

Kun tämän harjoituksen tekee vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen luvuilla huomataan, että H&M:n 24 vanhimmista maista vertailukelpoinen myynti laski 20 maassa. Surkein kehitys oli silloin Espanjassa (-13%), Italiassa (-8%), Britanniassa (-8%) ja Belgiassa (-8%). Suomessa myynti laski -6%, kuten myös Ruotsissa.

Kun teemme saman harjoituksen vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen luvuilla, edelleen paikallisissa valuutoissa ja kauppojen lukumäärällä oikaistuna, myynti on kasvanut 17 maassa ja enää laskenut vain seitsemässä. Paras kasvu on ollut Italiassa (+15%) ja Kreikassa (+15%), mutta myös edellisvuoden surkeat markkinat kääntyivät taas kasvuun: Espanja (+2%), Britannia (+4%) ja Belgia (+4%).

Ruotsissakin myynti kääntyi +3% kasvuun, mutta Suomessa H&M:n vertailukelpoinen myynti laski edelleen -6%. Suomea surrkeampia maita olivat vain Tsekki (-11%), Puola (-10%), Kanada (-9%) ja Sveitsi (-7%).

– – –

Yhden yksittäisen yrityksen luvut eivät tietenkään kerro kaikkea eri maiden taloudesta, mutta suuret linjat selviävät kokemukseni mukaan usein paremmin yritysdatasta kuin talouden tilastoista, koska jälkimmäiset tuotetaan hitaasti ja ne heijastavat siksi ilmestyessään jo kaukaiseksi historiaksi muuttunutta todellisuutta.

H&M:n lukujen perusteella voi mielestäni vetää kaksi johtopäätöstä: Etelä-Euroopan kriisimaiden taloudet ovat kääntyneet selvään kasvuun ja Suomen ongelmat ovat hyvin pitkälle vain Suomen omia ongelmia. Syytä optimismiin siis on – jos uskoo, että kotimaan poliittiset ratkaisumme ovat jatkossa fiksumpia kuin lähimenneisyydessä.

Tarkastelu on mielenkiintoinen myös heijastettuna siihen, kuinka paljon viime vuosina on puhuttu siitä, että vähittäiskaupan myynnin heikkous (Suomessa) olisi seuraus lähinnä nettikaupan kasvusta. Näin selvästikään ei ole. H&M:n luvuissa nettikauppa on mukana joka maan luvuissa eikä se mitenkään selitä Suomen heikkoutta suhteessa H&M:n muihin toimintamaihin, erityisesti Euroopassa. Tottakai nettikauppa voittaa markkinaosuutta, sitä en yritä kiistää, mutta Suomen vähittäiskaupan heikkous ei pääosin ole nettikaupan syytä ainakaan H&M:n luvuista päätellen.


PhoebusBlogista

Hyvät Phoebuksen osuudenomistajat,

Vastaan näillä sivuilla sijoittajilta saamiini kysymyksiin (yleensä) perjantaisin. Yritän ryhmitellä kysymykset niin, että Phoebuksen kannalta mielestäni olennaisimpiin vastaan ensin. Näin keskustelun seuraaminen on toivottavasti helpompaa.

Muistakaa, että tyhmiä kysymyksiä ei ole. Hoidan teidän rahojanne, joten teillä on oikeus kysyä kaikesta, joka mieltänne askarruttaa. Toivon, että te myös käytätte tätä oikeuttanne. Arapaho-intiaanien sanoin: “If we wonder often, the gift of knowledge will come.”

Kysyä voitte sähköpostitse. En vastaa anonyymeihin kysymyksiin. Sen sijaan kysyjät säilyvät vastauksissani kaikki anonyymeinä. Siksi otan näihin viesteihin mukaan myös joitakin sellaisia kysymyksiä, joita kysyjä ei välttämättä ole tarkoittanut tähän blogiin.

Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia.

Tässä blogissa esittämäni ajatukset eivät ole sijoitusneuvoja. Ensinnäkin siksi, että oikea neuvo riippuu jokaisen sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Toiseksi, en tässä syvenny käsittelemiini aiheisiin läheskään sillä tarkkuudella kuin varsinaisessa neuvonnassa pitää tehdä.

Asiakaskohtaiseen neuvontaan Seligson & Co:lla on varainhoidon palveluita, jotka ovat maksullisia ja edellyttävät erillistä sopimusta. Lisätietoja ja yhteyshenkilöt tästä.

Ystävällisin terveisin,

Anders Oldenburg, CFA
salkunhoitaja