Vko 35/10: Blogin tarkoitus
- Mikä on arviosi miksi Phoebus on Suomen ainoita rahastoja, jonka salkunhoitaja vastaa blogissa rahaston osakkaiden esittämiin kysymyksiin? Miten tällaiseen ratkaisuun aikoinaan päädyttiin? Miten paljon koet salkunhoitajana tästä olevan hyötyä?Osaatko arvioida miten paljon enemmän aikaa käytät asiakasviestintään keskimääräiseen salkunhoitajaan verrattuna? Miksi tämänkaltaista avoimuutta ei pidetä kaikissa rahastoyhtiöissä tavoiteltavana asiana?
Sijoitusrahaston salkunhoitajana hoidan asiakkaidemme rahoja. Siksi koen velvollisuudekseni pitää rahojen omistajat mahdollisimman hyvin ajan tasalla siitä, mitä heidän rahastossaan tapahtuu. Käytännöllisintä on tehdä se sellaisessa muodossa, että itse säästän aikaa. Ei siinä sen kummempaa.
Se, että kommunikoin asiakkaidemme (eli ”työnantajieni”) kanssa on itsestäänselvyys. Mitenkommunikointi tapahtuu ei ole itsestään selvää mutta, kuten kerroin jo rahaston alkutaipaleella Osuudenomistajan Oppaassa (katso kohta 5), meidän on helpointa kommunikoida sähköpostitse, koska luurin päähän voi olla vaikea ehtiä. Sähköpostin etu on myös, että siitä jää konkreettinen muistijälki.
Koska rahastossa on lukuisia osuudenomistajia on minusta luontevaa, että julkaisen vastaukseni osuudenomistajien (nimettömiin) kysymyksiin muidenkin osuudenomistajien luettaviksi. Näin minun ei tarvitse tuhlata aikaani samojen asioiden toistuvaan käsittelyyn. Viittaan usein johonkin aiempaan vastaukseeni blogissa. Se ei ole töykeyttä, vaan se on juuri tätä ajankäytön tehostamista.
Katso myös viikon 11/10 vastaukseni nro 1 sekä viikon 47/06 vastaukseni nro 2.
Usein minulta kysytään myös: ”Mutta blogiasihan lukevat monet, jotka eivät ole asiakkaitanne?” Se on tarkoitukseni, ja minulla on siinäkin (itsekäs) taka-ajatus.
Markkinat laskevat aina välillä ja olennaisinta sijoitustoiminnan lopputuloksen kannalta on, että sijoittaja silloin ymmärtää pysyä suunnitelmassaan. Jotta tämä onnistuisi, hänen on luotettava varainhoitajaansa ja hänen on hyvinä aikoina ymmärrettävä rajoittaa riskinottonsa kestävälle tasolle.
Avoimella kommunikaatiolla pyrin siihen, että Phoebukseen sijoittavat ymmärtäisivät sekä riskejä että rahaston realistisia tuotto-odotuksia jo ennen kuin sijoittavat rahastoon. Ja ennen kaikkea, että sijoittaminen ei ole peliä, vaan hiljalleen tapahtuvaa vaurastumista samassa tahdissa kuin omistamiemme yhtiöiden liiketoiminta kasvaa.
Jos osaan kommunikoida näitä asioita uskon, että saamme pitkällä aikavälillä keskimääräistä tyytyväisempiä asiakkaita. Se taas on tietenkin kestävästi kannattavan liiketoiminnan perusedellytys (ja lisäksi se on mukavaa).
Kilpailijoidemme tekemisiä en osaa kommentoida. Niistä sinun on kysyttävä heiltä.
.