Rahastojen avoimuus?
Uusimmassa katsauksessanne korostatte ainakin kolmessa eri kohtaa avoimen viestinnän merkitystä, mutta toisaalta myös sitä että Seligsonin tuotteet ovat ”yksinkertaisia ja läpinäkyviä”. Jos ne ovat, niin miksi pitää niin kauheasti viestiä?
Mikä mainio ja hauska kysymys!
Viestinnälliset haasteet ovat suuria myös yksinkertaisuuteen ja läpinäkyvyyteen pyrkivillä sijoituspalveluyrityksillä, koska maailma ympärillä on monimutkainen. Varsinkin sijoitusmaailma.
Informaatiohälyä sijoittamisen ympärillä on vaikka kuinka paljon, mutta avointa ja samalla asiantuntevaa viestintää selvästi vähemmän. Median kautta tulevien kommenttien ja jopa alan kirjojen takaa löytyy usein myynnillisiä tai muita varsinaiseen itse kommenttiin liittymättömiä tarkoitusperiä. Lisäksi toimittajilla on kasvava kiire tuottaa koko ajan enemmän sisältöä, eikä tietotaito sijoitusalan toimintamekanismeista ole aina niin terävällä tasolla, että kiireen keskellä yllettäisiin motiivien ytimeen. Jopa selkeitä asiavirheitä nähdään valitettavan usein.
Häly kaikuu myös täällä Erottajankadulla, välillä kovastikin. Kohtaamme päivittäin sijoittajia, jotka kysyvät meiltä mielipidettä siitä, mitä joku muu on sanonut ja mikä siinä on jäänyt mietityttämään. Viestintämme yhtenä johtoteemana on muistuttaa sellaisista lainalaisuuksista, jotka päivittäisestä hälystä huolimatta toimivat pitkäjänteisen sijoittamisen perusajatuksina.
Yksinkertaisuuden määritelmätkin vaihtelevat. Esimerkiksi ”kannattaako osakkeisiin sijoittaa nyt?” on ehkä nopeasti ajateltuna yksinkertainen kysymys, johon voisi olla yksinkertainen vastaus. Sen perusteleminen, miksi sellaista ei ole, vaatii melko lailla enemmän viestintää, mutta on ainakin allekirjoittaneen mielestä avoimempaa kuin yliyksinkertaistettu kyllä tai ei (varsinkin, jos yksinkertaistuksen perimmäisenä tarkoituksena on myydä sijoitustuotetta).
Näkemyksemme mukaan rahastot ovat työkaluja, joiden avulla niiden omistajat – siis rahastojen sijoittajat – voivat rakentaa omia sijoitussalkkujaan. Tässä käytössä yksinkertainen kustannustehokkuus ja läpinäkyvyys ovat tärkeitä ominaisuuksia.
Konkreettinen analogia: vasara on yksinkertainen työkalu moneen rakennuskäyttöön. Jos kauppojen hyllyt notkuisivat ”viriteltyjä vasaroita” (taipuisa varsi, nivelletty vipuvarsi, vain keskeltä kova kumipää sormien suojaksi, naulaan tähtäämisen avustin, pehmustettu kädensija…), niin uskoisin, että tarvittaisiin viestintää muistuttamaan vasaran perusominaisuuksien tehokkuudesta.
Tähän lienee parasta lopettaa, jotta tästäkään vastauksesta ei tulisi liian monimutkaista. Muistutan kuitenkin vielä kahdesta asiaan liittyvästä seikasta.
Ensin: kun lukee, ymmärtää ja muistaa sijoittajan muistilistan, vapautuu paljon aikaa päivittäisen sijoitushälyn seuraamisesta muuhun käyttöön. Suosittelen.
Toiseksi: viestinnän avoimuutta on helppo testata. Senkun kysyy kysymyksen ja katsoo, saako kunnon vastauksen. Pyrimme tosissamme siihen, että meiltä saa.
Ari Kaaro