Hyviä kirjoja yrityksistä

Phoebuksen salkunhoitajana kirjoitan itsekin paljon, mutta parhaat kirjoitukset ovat jo minua viisaampien kirjoittamia ja niitä on turha minun kopioida. Mutta lukekaa ne!

Olen poiminut tähän joitakin mielestäni erinomaisia, menestyneistä yrityksistä kertovia kirjoja. Jokaisesta löytyy viisauksia, joita voi soveltaa muihinkin yrityksiin. Samalla nämä kirjat - edustaen eri toimialoja, joilla kilpailutekijät ovat erilaiset - edesauttavat sijoittajan ymmärrystä siitä, että eri aloilla menestyminen vaatii erilaiset reseptit..

Monen yrityshistoriikin ongelma on, että se on ulkopuolisen toimittajan kirjoittama, eikä anna yritysjohdon ajatuksista oikeaa kuvaa. Alla esittelemäni kirjat ovat ainakin minun mielestäni ajatuksia herättäviä ja koin niiden lukemiseen kuluneen ajan hyvin käytetyksi. Lukeminen ei ehkä ole yhtä jännää kuin vaikkapa kaupankäynti, mutta se on halvempaa ja se on useimmiten hyödyllisempää.

Ennen yrityskirjoja kannattaa tutustua Berkshire Hathawayn tarinaan, josta kertovat kaksi ensimmäistä suositustani. Viisaampaa ja hauskempaa lukemista sijoittamisesta ei helpolla löydä.

Katso myös muut sijoituskirjasuosituksemme!

Warren Buffett:

Letters to Shareholders 1977-2005

Legendaarisen amerikkalaisen sijoittajan Warren Buffettin kirjeet osakkeenomistajilleen vuosilta 1977-2005. Helppolukuisia ja humoristisia, mutta täynnä veitsenterävää logiikkaa ja maalaisjärkeä – niin sijottamisesta kuin liiketoiminnasta yleensä. Mitä parasta. TÄMÄ ON TÄYSIN ILMAINEN 500-SIVUINEN ”KIRJA” (tulosta kaikki ja aloita vuodesta 1977) – ja paras lukemani!

BERKSHIRE HATHAWAY INC.

SHAREHOLDER LETTERS

Peter Kaufman:

Poor Charlie’s Almanack

Berkshire Hathaway –yhtiön vähemmän tunnetun osapuolen Charlie Mungerin esittely (tunnetumpi osapuoli on tietenkin Warren Buffett). Helppolukuinen, koska sisältää lähinnä lainauksia Mungerilta ja lyhyitä tarinoita eri sijoittamisen osa-alueisiin liittyen, Mungerin perspektiivistä. Tätä ei tarvitse lukea kerralla kannesta kanteen, vaan 460 sivua voi selailla vähitellen. Loistava kokoelma viisauksia – Munger on kyynisempi kuin Buffett, mutta vähintään yhtä älykäs.

 

Sam Walton
Made In America
: My Story 

Maailman suurimman kauppaketjun Wal-Martin legendaarisen perustajan tarina, joka sopii minkä tahansa palveluyrityksen ohjekirjaksi. Asiakkaan asettaminen etusijalle kaikessa liiketoiminnassa oli Waltonille itsestäänselvyys. Wal-Martin menestys perustuu pitkälti alhaisiin hintoihin, jotka tekevät mahdollisiksi yhtiön uskomattoman kurinalainen kustannustehokkuus.

Ken Iverson
Plain Talk: Lessons from a Business Maverick

Nucor Steelin pitkäaikaisen johtajan loistava kertomus siitä, miten Nucor on yli 30 vuoden ajan kustannustehokkuutensa ansiosta menestynyt, samalla kun USA:n terästeollisuus on ajautunut henkihieveriin. Kirjan hauskin tarina kertoo siitä, miten Nucorin johto joutui pelastamaan tehtaalle eksyneen ammattiyhdistyksen edustajan työntekijöiden kynsistä!

Les Schwab:

Pride in Performance: Keep It Going

Läntisen USA:n johtavan rengaskauppaketjun perustajan kiehtova tarina yrityksensä kasvusta yhdestä ainoasta liikkeestä puolentoista miljardin dollarin konserniksi. Editointi on paikoitellen kömpelöä mutta sen kestää mielellään, kun saa lukea yrittäjän itsensä kirjoittamia ajatuksia.

 

Jack Welch
Jack: Straight from the Gut

Teollisuus- ja rahoitusjätti General Electricin legendaarisen pääjohtajan kertomus GE:n raadollisesta kulttuurista, jossa joka vuosi parhaat 20% henkilöstöstä palkitaan, ja huonoimmat 10% potkitaan ulos. Työntekijät ovat yrityksen ainoa pitkäjänteinen menstystekijä, ja Welchin malli on toiminut, mutta se ei missään nimessä sovi kaikille yrityksille.

Michael Dell
Direct From Dell:
Strategies that Revolutionized an Industry

Maailman kannattavimman PC-yhtiön perustajan kirja on jokaisen teknologiasijoittajan pakko lukea. Vuoden 1990 suurimmista PC-yhtiöistä vain 20% on enää hengissä - Dellin kirja kertoo miksi, ja miten parhaidenkin teknologiayritysten arkeen kuuluu jatkuva uudistuminen ja kuolemanpelko.

Seuraavat kirjat ovat toimittajien, ei yritysjohtajien itsensä, kirjoittamia. Mielestäni nekin antavat syvällisen ja oikean kuvan käsittelemistään aiheista:

Bo Pettersson:

HandelsMännen

Hennes & Mauritz on parin viimeksi kuluneen vuosikymmenen aikana menestyksekkäästi noussut ”halpahallista” muodin edelläkävijäksi, jonka missio on tarjota tuoreinta muotia parhaaseen mahdolliseen hintaan, maailmanlaajuisesti. Kirja kertoo miten.

 

Bertil Torekull:

Historien om IKEA

Erään maailman johtavan huonekalukauppiaan kiehtova tarina. Kirja kertoo ehkä hieman enemmän IK:sta kuin IKEA:sta, mutta on silti lukemisen arvoinen. IKEA:n missio – tarjota parempi jokapäiväinen elämä suurille ihmismassoille – tuo heti mieleen H&M:n. Tuote on täysin erilainen, menestystekijät ovat pitkälle samankaltaisia.

 

Adam Cohen:

The Perfect Store – Inside eBay

Muistatteko vielä vuodenvaihdetta 1999/2000, jolloin internetin piti muuttaa maailmaa? Osakekurssit ovat normalisoituneet, mutta muutos on alkamassa. eBay on loistava esimerkki siitä – koskaan ennen kuluttaja ei ole pystynyt asioimaan maailmanlaajuisessa kaupassa, mutta nyt pystyy. Tämä kirja on hyvä kertomus eBayn alkuajoista. Ennen kaikkea se innostaa tutkimaan yhtiötä tarkemmin – sekä sen palveluja että sen osaketta.

 

Takaisin

Lähetä tämä sivu kaverille linkkinä